شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

معماري مدرسه هاي قديمي ايران (ويژگيهاي مدارس تاريخي ايران)

۱۸ بازديد

 شهريار مشيري در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آشفتگي و بيهويتي معماري در استان هرمزگان بيان داشت: طي ۲۰ سال گذشته هيچ نشاني از هويت و معماري بومي هرمزگان در ساختوسازهاي شهري استان ديده نميشود. شهريار مشيري استاد معماري و شهرسازي در هرمزگان خاطرنشان كرد: از طرفي عدم توجه به بناهاي تاريخي واتساپ و خانههاي قديمي و تخريب آنها يا دور از دسترس بودن، به بيهويتي اين شهر دامن ميزند و بهجاي صدور سبك خاص معماري هرمزگاني به واردات نماهايي روي آورديم كه هيچ تناسبي با اقليم و فرهنگ و پيشينه و تاريخ اين سرزمين ندارد. حالا چندين هتل و اقامتگاه از هزاران مسافري كه به سلمانشهر ميآيند پذيرايي ميكنند. در واقع بايد اشاره كنيم كه در اين استان، جاذبه هايي وجود دارد كه اگر از آن ها بازديد نكنيد، نصف عمرتان بر فنا است! منبع عكس: خبرگزاري راه دانا، عكاس نامشخصقنات قصبه گناباد از عجيبترين سازههاي مهندسي در تاريخ ايران به شمار ميرود و ابتكار ايرانيان در طراحي اين قنات براي آب رساني به مناطق حاشيه كوير در خراسان جنوبي قابل ستايش است. عرضه و تقاضا در فضاي كنوني براي معماري ساختمانها تصميمگيرنده است و نظارتها از سوي دستگاههاي متولي هم دراينبين به فراموشي سپردهشده است. جواب شما به اين سوال كاملا درست است و بهترين انتخاب براي اين انتظار شما هتل هاي شمال ايراناند.

ساختمانها در حوزه شرق بندرعباس ازنظر حجم كوچكتر و در فضاي محدودتري ايجادشده و برعكس هر بنا داراي باغ و باغچه بزرگي است كه نخلهاي بلند و پر باري در آن غرس شده و دليل ايجاد باغهاي مركبات بزرگ و نخلستانهاي وسيع وجود آب رودخانهها است كه بيدريغ در اين مناطق شاهين شهريا دارد و از بركت شاهين شهريا آن سر سبزي و نعمت فراوان به اين ناحيه اعطاشده است. درسواحل شمالي كشور به دليل درياي خزر در بارش نقش مهمي دارد ولي در خليج فارس و درياي عمان بدليل اينكه هواي مرطوب صعود نمي كند در بارش نقشي ندارد و موجب شرجي شدن هوا مي شود و اختلاف دما كم است . ساختمانهاي پرحجم با طبقات متعدد و اتاقهاي بزرگ و سقف بلند كه با پنجرههاي بزرگ و كوچك پوشانده شده و در پس ايواني عميق و ستوندار پنهان است از خصوصيات عمده معماري سنتي حوزه خليجفارس است كه با تلفيق عوامل ديگر موجب ادامه حيات در اينگونه ساختمانها شده و بيننده درمييابد كه چرا اشعه سوزان آفتاب در فصول گرما مستقيماً به داخل اتاق و محل سكونت اينگونه بناها نميتابد.

اساس ايجاد ساختمان با ايوانهاي ستوندار و عميق در حوزه خليجفارس صرفاً براي جلوگيري از نفوذ مستقيم اشعه آفتاب بوده است كه در مناطق ديگر ايران استفاده از چنين شيوهاي متداول نيست. شيشه در درگاهها كمتر به كار ميرود و فقط از ۶ دريچهاي كه معمولاً در هر در وجود دارد دوتاي آن شيشه و بقيه با تخته كندهكاري يا نقاشي شده پوشيده شده است و استفاده از اين شيوه در درگاهها صرفاً براي جلوگيري از نفوذ شديد نور خورشيد به داخل اتاقها است. پرويز سالاري رئيس شوراي شهر بندرعباس هم در گفتگو با مهر اظهار داشت: بايد پيوستهاي فرهنگي و توجه به فرهنگ بومي مردم منطقه و شرايط اقليمي در ساختوسازها موردتوجه ويژه باشد. به هر روي هويت يك شهر، بستگي به زنده نگاهداشتن گذشته و بافتهاي قديمي و اصيل آن دارد؛ بنابراين ملتي ميتواند تمدن و فرهنگ خود را به ديگران معرفي كند كه خود در حفظ آن كوشا باشد. زيستن در ابتداييترين قبيله يا بزرگترين و پيچيدهترين جاﻣﻌﮥ تكنولوژيك مدرن از اين جهت يكسان است؛ زيرا هر دو زيستن در موقعيت ويژﮤ انسان است؛ يعني زيست در فرهنگ يا فضايِ فرهنگي. بخشهاي مختلف آن به ترتيب شامل ورودي، حياط يا ميان سراي بيروني و سه اتاق بزرگ در انتهاي شمالي بخش بيروني و صحن (حياط) و اتاقهاي دورتادور آن و يك مهمانخانه در گوشه شمال شرقي بنا در بخش اندروني است كه نيمه شمالي عمارت را تشكيل ميدهد.

لينك اين گفتار را از طريق كانالها و گروههايي كه در شبكههاي اجتماعي عضو هستيد به اطلاع دوستان و آشنايان برسانيد و سفرماركت را در اينستاگرام دنبال كنيد تا در شاهين شهريا مسابقات و اتفاقات خوبي قرار بگيريد. با ايران نيهون همراه باشيد تا مرتفع ترين شهرهاي ايران را به شما معرفي كنيم. براي هر تازهواردي كه سالها در نواحي مختلف ايران (غرب، شمال غرب، شمال، شمال شرق) به بررسي معماري سنتي پرداخته باشد، ملاحظه ساختمانها و ويژگيهاي معماري بومي اين ناحيه خاصه بافت قديمي شهرهاي جنوبي ايران تا حدي اعجابآور و درعينحال زيبا و باابهت جلوه ميكند. وي با اشاره به اينكه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در بند ۳ مصوبه بر بوميسازي معماري بر اساس شرايط فرهنگي اجتماعي هر منطقه تأكيد كرده است، افزود: به اين منظور بوميسازي ضوابط مذكور در دستور كار كميته ارتقاي كيفي سيما و منظر شهري استان هرمزگان قرارگرفته است. وي با اشاره به فعاليتهاي صورت گرفته براي احياي اين مؤلفه ساختمانهاي هرمزگان عنوان كرد: طي سالهاي اخير بسياري از ساختوسازهاي جديد اداري بر اساس معماري بومي منطقه جنوب كشور و با نماد بادگيرها در حال ساخت است.

لیست بهترین فیلم های تاریخی جهان

این لیست برای کسانی که علاقه مند به ژانر فیلم های تاریخی آمریکایی هستند تهیه شده اگر شما عزیزان در آخر فیلمی به نظرتان آمد که جزء فیلمهای تاریخی ماندگار آمریکایی هست را عنوان کنید تا به لیست اضافه کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.بهترین فیلم های تاریخی

۱. فیلم های تاریخی: قلمرو بهشت (Kingdom of Heaven)

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • محصول: ۲۰۰۵ آمریکا
  • امتیاز IMDB دریافت شده (از ۱۰ نمره): ۷.۲

فیلم قلمرو بهشت برگرفته شده از زمان جنگ های صلیبی و زندگی بالین ابلین است. کشورهای سازنده این فیلم شامل: آمریکا، آلمان، اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، مراکش هستند. از بازیگران این اثر هنری میتوان به ارلاندو بلوم، اوا گرین، جرمی آیرنز اشاره کرد.

راهنمای سفر به شهر رم تاریخی

داستان فیلم: فیلم قلمرو بهشت مربوط به قرون وسطی می باشد و روایت کننده بخشی از زندگی بالین ابلین (اورلاندو بلوم) در دوره جنگ‌های صلیبی و سفر وی به اورشلیم است. در اورشلیم بالین ابلین به تنها رهبریت مردم برای دفاع از شهر، در برابر نیروهای صلاح الدین را میپذیرد. او همسرش خودکشی کرده و در پی حوادثی برای آمرزش از سوی پروردگارش سفرش را آغاز می کند…

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.