شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

مهارت ارتباطي كودك چيست؟

۶ بازديد

 رشد: ۳ حوزه رشد داريم.رشد فيزيكي كه به تغييرات جسمي مربوط است.رشد فكري كه به استدلال، تخيل و فكر كودك برمي گردد.رشد اجتماعي و عاطفي مثل يادگيري ايجاد ارتباط با ديگران، بيان احساسات، اعتماد بنفس، غرور، شوخ طبعي و … آيا تطابق او با تغييرات محيط دشوار است يا خير ؟ بلوغ، زماني شروع ميشود كه بخشي از مغز به نام هيپوتالاموس به غده هيپوفيز و به غدد جنسي پيام ميدهد تا شروع به توليد هورمونهايي كنند اينستاگرام كه باعث تغييرات وسيع فيزيولوژيك و ظاهري ميشود و فرد قابليت توليد مثل پيدا ميكند. انجام دادن كارهايي كه تا ديروز اهميت نداشت، امروز چه اهميتي پيدا كردهاند؟ پيدا كردن سبك منحصر به فرد كودك خود، يافتن دليل بدرفتاريهاي او و نيازها و مسير رشدي كه طي ميكند، از جمله مطالبي است كه در اين كتاب ميخوانيد. پاسخ اين سوال در اين كتاب است. آليسون گوپنيك با نوشتن كتاب عليه تربيت فرزند، تاثيرات مخربي را نشان داده است كه چنين رويكردي به فرزندپروري در پي دارد. كارهايي حيرتانگيز انجام دهد و اطرفيانش را غرق در شادي و لذت كند.

2) ثبات قدم و استمرار در آن ، وقتي مقرراتي را براي كودك خود به اجرا مي گذاريد هرگز نبايد آنرا تغيير داده و همگي آنرا محترم شماريد . عبارات و كلماتي هم كه استفاده مي­ كنيد بايد همه مثبت باشند، تشويقي براي تغيير باشد؛ ابتدا با يك نكته مثبت از نوجوانتان شروع كنيد، سپس مطلبي اصلي كه مدنظرتان است بگوييد و در باره آن مسئله صحبت كنيد و مجدد يك نكته مثبت بگوييد. نكته ي اصلي انتظارات خود را به زبان ساده بيان كنيد . حدودا در سن 10 تا 12 سالگي بايد به زبان ساده تفاوت اندام تناسلي زن و مرد، و چگونگي توليد مثل در انسان را به نوجوان آموزش دهيد. نتايج بررسي هاي متخصصان آموزش كودك نشان داده كه كودكاني كه زبان دوم را مي آموزند در حل مسائل پيچيده خلاقيت، تبحر بيشتري دارند و قوه استدلال ، درك و توانايي ذهني آنها پيشرفته تر از همسالانشان است. به جاي ملامت سعي كنيد مكان بازي او را تغيير دهيد، يا از بازي كردن او در جايي كه چندين كودك ديگر نيز حضور دارند و فضاي كافي براي حركت آزادانه، وجود ندارد، پيشگيري كنيد.

اين همان چيزي است كه والدين در اين سن به آن احتياج دارند. اين دوره از سن ۱۳ تا ۱۶ سالگي مي باشد. مغز دختران همچنان پس از 14 سالگي به رشد خود ادامه مي دهد و در مواردي موجب بروز اختلالات رواني مي گردد. درست است كه هدف ما به عنوان والدين چيزي جز خيرخواهي نيست، اما اگر بدانيم كه اين روش، مخرب است، بازهم حاضريم آن را ادامه دهيم؟ تمامي اين مراقبتها در وهله ي اول توسط پدر و مادر انجام گرفته و ادامه ي آن در جامعه شكل مي گيرد . در اين يادداشت تصميم گرفتيم چند كتاب روانشناسي كودك و نوجوان معرفي كنيم كه همراه ما در تربيت فرزندان و ارتباط برقرار كردن با بچههاي اطرافمان باشند. استفاده از برخي اسباب بازي ها و همچنين معرفي كتاب كودك مرتبط با موضوع، براي پاسخ به سوالات جنسي كودكان ميتواند مفيد باشد. سوزان اي. گاتليب در كتاب كليدهاي رفتار با كودك سه ساله به والدين كمك ميكند تا برنامهاي تربيتي طراحي كنند كه به خوبي پيش برود.

مگ زويبك در كتاب كليدهاي رفتار با كودك يك ساله پاسخ تمام اين پرسشها را ميدهد. پاسخ به اين سوالات ، ويزگي هاي طبيعي يك كودك را نشان مي دهد ، هرچند كه ممكن است در اين زمينه استثناهايي وجود داشته باشد . بچههاي ما در حقيقت تركيبي از وجود ما هستند و شايد همين هم دليلي منطقي براي عشق ورزيدن به آنها به ما بدهد. “ مي توانيد بپرسامرپاب: ”معلمتون راجع به تحقيقت چيزي گفت؟ چيزي كه ممكن است غير ممكن به نظر برسد، اين است كه اجتناب از اشتباه، غيرممكن است، اما دانستن برخي از موارد و مسائل تربيتي به ما كمك ميكند تا اين مسير را بدون پستي و بلندي و يا حداقل با تنشهاي كمتري پشت سر بگذاريم. عضو هيات رئيسه كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي تصميم دولت بر ترميم حقوق كاركنان و بازنشستگان لشكري و كشوري را حركت خوبي دانست و گفت: در بررسي اين لايحه در مجلس موضوع افزايش حقوق مجردها يا متاهل هاي بدون فرزند نيز مورد توجه قرار خواهد گرفت. محسن عباسي ولدي در هر جلد اين مجموعه يكي از موضوعاتي را كه دغدغه والدين در تربيت فرزندان است، مورد بحث و بررسي قرار داده است و به مخاطبان كمك ميكند تا به مساله تربيت فرزند از ديدگاه تفكر اسلامي هم نگاهي بيندازند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.